Húsvétkor is, akárcsak karácsonykor, előszeretettel jeleskednek a konyhában a kiváló háziasszonyok. Büszkén sorolják és kóstoltatják a vendégekkel a finomabbnál, finomabb fogásokat, süteményeket, a sonkát és tojást. De most nem jönnek vendégek és nem lesznek locsolók, a konyhatündérek mégis szorgoskodnak. Mit tehetünk, hogy ne hízzunk a kelleténél többet?

Valószínűleg tényleg több étel marad most a szűk családnak, no meg a ház asszonyának, mint különben szokott, pedig egyébként is számolhattunk minden húsvét után 1-2 kg testsúly gyarapodással. Négy nap alatt legalább kétféle sütemény, sonka, tojás és minimum kétszer terülj asztalkám 3-4 fogással. Megszoktuk, húsvétkor így szokás. Viszont most már egy ideje sokat vagyunk otthon, gyakoribb az otthoni koszt, ami mindig a legfinomabb. Többet jön szembe a hűtőszekrény, nem is értjük, hogyan. Nyugalom, van megoldás.

Mitől hízunk el?

Most és máskor is az egészségtelen étkezés és a mozgásszegény életmód, ami elhízáshoz vezet. Tehát ezt kell elkerülni, ezen lehet változtatni. De mitől egészségtelen és miért mozgásszegény az életmódunk? Ezt azért nem árt tisztázni. Mégpedig azért, mert lehet, hogy ráébredünk arra, hogy nem is olyan nehéz átállni a jóra, talán megtapasztaljuk, hogy különösebb erőfeszítés nélkül képesek vagyunk a szokásainkat kissé átalakítani. Az egészséges táplálkozás és mozgás nem feltétlen azt jelenti, hogy az eddigi kedvenceinket többé már nem ehetjük jóízűen és naponta komoly edzéseket kellene végeznünk. Különben is, csak fokozatosan érdemes az újdonságokat beiktatni. Nem kell és nem is szabad éhezni, naponta ajánlott legalább ötször enni.

Egyszerűen, de egészségesen

Gondoljuk át a reggeli és vacsorakészítéshez, főzéshez felhasznált alapanyagokat. Készítsük ugyanazt, amit szoktunk, csak néhány alapanyagot cseréljünk ki. Például reggelire a fehér lisztből készült kenyér, zsemle, péksütemény helyett együnk teljes kiőrlésűt. Vásároljunk az ebédhez és az ünnepi menühöz is úgy, hogy mellőzzük az egészségtelen hozzávalókat. És honnan tudjuk, hogy melyek azok?

Néhány tipp, mik azok a hozzávalók, amiket inkább helyettesíts:

  • Fehér liszt helyett inkább használj teljes kiőrlésüt, vagy rozslisztet. A választék nagy, csak meg kell találni a számodra megfelelőt.
  • A vásárolt fűszerkeverék, mártás alap, krémpor, stb mindig legyen színezék, tartósítószer, ízfokozó, édesítőszer, állományjavító mentes és lehetőleg csak természetes adalékokat tartalmazzon.
  • A finomított napraforgó olajnál még a sertészsír is jobb választás, de az extra szűz olivaolajat bármelyik főzési, sütési technológiához alkalmazhatjuk illetve jó választás a kókuszolaj és az avokádóolaj is.
  • A finomított cukrot felejtsd el. Számtalan egészséges, mellékíz nélküli, természetes édesítőt találhatsz a pótlására pl. stevia, eritrit, méz vagy akár a xilit. Találd meg a neked tetszőt.
  • Az alacsony hústartalmú, erősen feldolgozott felvágottak helyett a magasabb hústartalmú, adalékanyagokkal kevésbé dúsított, természetesen fűszerezett, alacsony sótartalmú, cukormentes és frissen vagy rúdban kaphatót válaszd.
  • Hanyagold a cukros gyümölcsleveket, cukrozott kakaóport. Készítsd őket házilag, így sokkal gazdaságosabb.

És a nasi?

Az egészséges alapanyagokból készült sütit bátran eheted, de rágcsálnivaló is kell és a ropi, chips, csomagolt popcorn persze szóba sem jöhet. Ezt próbáld ki: chips a sütőben céklából, sárgarépából, édesburgonyából. Szeretni fogod.

Mi a helyzet a mozgással?

Aki most nem jár be dolgozni, és eddig nem autóval ment ajtótól ajtóig, az most biztos, hogy kevesebbet mozog. A gyerekek óvodába, iskolába hordása, a tömegközlekedéssel való utazás naponta átlagban 20 perc gyaloglást, lépcsőzést, időnként cipekedést, sőt elég gyakran rohanást, azaz erőltetett menetet jelentett. Most ez nincs, tehát jó, ha helyettesítjük, pótoljuk. A házimunka nem segít, az eddig is volt, most talán egy kicsit több, de nem annyival. Azt inkább a derekunk bánja. Az internet tele van 10-20-30 perces gyakorlatsorokkal, amit a napi rutinba könnyen beiktathatunk.

Mi a jutalom?

Az egészséges táplálkozás és a napi rendszeres mozgás ezt hozza az életedbe:

  • csinosabb testalkat
  • jobb hangulat
  • nagyobb ellenállóképesség a betegségekkel szemben
  • jobb közérzet
  • gyorsabb gondolkodás
  • hatékonyabb munkavégzés

Ugye megéri? Az Biztosítsd az Egészséged Egyesület célja, hogy támogassuk tagjainkat az egészséges életmód kialakításában, felkutassuk az egészség-megőrzéséhez szükséges legfontosabb eszközöket, és segítséget nyújtsunk akkor is, ha sürgős orvosi vizsgálatra lenne szükségük. Szívesen csatlakoznál hozzánk? Várjuk a hívásod!

Tudj meg többet rólunk!